مقایسه ریسندگی مکانیکی از الیاف منقطع استیپل با ریسندگی شیمیایی الیاف یکسره فیلامنت
فهرست مطالب
ریسندگی مکانیکی از الیاف استیپل ۶
۱-۱-۱ بحث اقتصادی ۶
۱-۱-۱-۱ ماشین آلات خط تولید ۶
۱-۱-۱-۱-۱ حلاجی ۷
۱-۱-۱-۱-۶ بوبین پیچی ۹
۱-۱-۱-۲ فضای اشغالی ماشین آلات ۱۰
۱-۱-۲ محدودیت تولید ۱۵
۱-۲ ریسندگی شیمیایی از الیاف یکسره ۱۸
جدول۱-۱تولید الیاف پلیاستر در دهة پایانی قرن بیست میلادی(واحد: میلیون تن) ۱۹
۱-۲-۲-۲ محدودیت تولید ۲۲
۱-۲-۳-۱-۱ ساختار شیمیایی محصول ذوبریسی ۲۶
۱-۲-۳-۲ خشک ریسی (Dry Spinning) ۲۷
۱-۲-۳-۳ ترریسی(Wet Spinning) ۲۹
فصل دوم ۳۱
بررسی خواص مکانیکی و حرارتی الیاف یکسره در رابطه با ساختمان داخلی و تغییر فرم الیاف ۳۱
۲-۱-۱ تعریف خواص مکانیکی الیاف ۳۱
۲-۱-۲ تعریف اصطلاحات مورد استفاده در بحث خواص مکانیکی ۳۳
۲-۱-۲-۶-۱ ناحیه اول ۳۶
۲-۱-۲-۶-۲ مدول اولیه ۳۶
۲-۱-۲-۶-۴ ناحیه دوم ۳۷
۲-۱-۳ خواص مکانیکی الیاف یکسره ۳۹
نمودار۲-۲ منحنی تنش-کرنش الیاف یکسره ۴۰
نمودار ۲-۳ تولید جهانی الیاف بشر ساخته در سال ۲۰۰۵ ۴۴
۲-۱-۳-۱ تأثیر کشش بر خواص مکانیکی الیاف یکسره ۴۴
۲-۲ خواص حرارتی الیاف یکسره ۴۷
۲-۲-۱ مقدمه ۴۷
نمودار۲-۴ دمای شیشهای شدن سه نوع پلیاستر ۵۰
۲-۲-۴ اثر گرما بر استحکام ۵۰
نمودار۲-۵ اثر گرما بر کاهش استحکام ۵۱
۲-۲-۵ قابلیت اشتعال الیاف ۵۲
فصل سوم ۵۵
تثبیت حرارتی در الیاف ترموپلاستیک و تعیین درجه تثبیت ۵۵
۳-۲ اثر و درجه تثبیت ۵۷
فصل چهارم ۷۵
اصول مکانیکی تغییر فرم در الیاف یکسره ۷۵
۴-۱ تاریخچه ۷۵
۴-۲ تقسیم بندی روشهای تکسچرایزینگ ۷۸
۴-۲-۱ تغییر فرم ایجاد شده در سطح مقطع لیف ۷۸
۴-۲-۲ تغییر فرم ایجاد شده در امتداد محور طولی نخ ۷۸
۴-۲-۱-۱-۱ الیاف دو جزئی کامپوزیت (Composite Fibers) ۸۰
۴-۲-۱-۱-۱-۱ روشهای تولید الیاف دوجزئی کامپوزیت پهلوبهپهلو(S/S) ۸۱
۴-۲-۱-۱-۱-۳ موارد مصرف الیاف دو جزئی کامپوزیت ۸۳
۴-۲-۱-۱-۱-۴ محاسبه شعاع انحنای تجعد ۸۷
۴-۲-۱-۱-۲ الیاف دوجزئی ماتریسی(Matrix Bicomponent fibers) ۸۹
۴-۲-۱-۱-۳ طبیعت اجزاء در الیاف دوجزئی ۹۱
۴-۲-۱-۱-۳-۳ اجزاء با ساختمان یکسان و اختلاف فیزیکی کم ۹۵
۴-۲-۲ تغییر فرم ایجاد شده در امتداد محور طولی نخ ۱۰۰
۴-۲-۲-۲-۱ جعبه تراکمی (Stuffer Box) ۱۰۴
۴-۲-۲-۲-۷ جت هوا (Air Jet Texturing) ۱۱۳
فصل پنجم ۱۲۴
تغییر فرم به روش تاب مجازی ۱۲۴
۵-۲-۲ غلتکهای تغذیه و تولید ۱۲۷
۵-۲-۴ قسمت روغنزن ۱۲۷
۵-۲-۵-۱-۱سیستم حرکتی سهدیسکی ۱۳۰
۵-۲-۵-۱-۲سیستم حرکتی دو دیسکی ۱۳۱
Max Speed (R.P.M) ۱۳۱
۵-۲-۵-۲-۱ تابدهندههای اصطکاکی بوش (Friction Bush Twisting Units) ۱۳۵
Model Name ۱۳۶
Max Texturing Speed (m/min) ۱۳۶
واحد تابدهنده ۱۳۶
۵-۲-۵-۲-۲ تابدهندههای اصطکاکی دیسک (Friction Disc Twisting Units) ۱۳۶
۵-۲-۵-۲-۳-۲ واحد تابدهنده رینگ تکس(Ringtex ) ۱۴۲
۵-۲-۵-۲-۳-۳ واحد تابدهنده توئیستتکس(Trapped Twist) ۱۴۴
۵-۲-۵-۲-۳-۴واحد تابدهنده سیلندری(Hitorq Twisting Unit) ۱۴۶
۵-۲-۶ منطقه حرارتی اولیه (First Heating Zone) ۱۴۷
۵-۲-۸ منطقه حرارتی ثانویه(Second Heating Zone) ۱۵۳
فصل ششم ۱۵۷
ماشین تکسچرایزینگ تاب مجازی ۱۵۷
۶-۱ مقدمه ۱۵۷
۶-۲ شکل کلی ماشین ۱۵۸
محل الصاق نقشه ۶-۲ ۱۶۰
۶-۳ توضیح اجزای ماشین ۱۶۲
۶-۳-۱ هد استوک مکانیکی ۱۶۲
۶-۳-۳ هد استوک الکتریکی ۱۶۲
۶-۳-۴ چراغهای هشداردهنده ۱۶۵
محل الصاق نقشه ۶-۱۰ ۱۸۵
فصل هشتم ۲۲۲
۸-۱ مقدمه(Introduction) ۲۲۲
۸-۲ کیفیت نخهای تکسچرهشده با تاب (Quality of Twist Textured Yarns) ۲۲۵
۸-۳ فاکتورهای مؤثر بر کیفیت نخ تکسچرهشده (Effective Factors on the Quality of Textired Yarns) ۲۲۶
۸-۴ کنترل کیفیت نخهای تکسچرهشده به روش غیر همزمان غیراتوماتیک( ۲۲۷
۸-۴-۱ اندازهگیری نمره(Linear Density Measuring) ۲۲۸
۸-۴-۴ اندازهگیری مقدار آبرفتگی (Shrinkage Measurings) ۲۳۰
۸-۴-۶ تست لوله شیشهای شرلی (Shirley Tube Test) ۲۳۳
۸-۴-۷-۱ ارزشیابی با چشم ۲۳۵
۸-۴-۷-۴دستگاه انکاتکنیکا ۲۳۶
۸-۴-۸ اندازهگیری درجه گرهزنی داخلی (Intermingling) ۲۳۷
۸-۴-۸-۱ روش سوزن دستی ۲۳۷
۸-۴-۸-۲ روش سوزنی اتوماتیک ۲۳۷
۸-۴-۸-۳ روش الکترواستاتیک ۲۳۷
۸-۴-۸-۴ روش اندازهگیری ضخامت اتوماتیک ۲۳۸
۸-۴-۱۲ اندازهگیری گشتاور باقیمانده (Twist Liveliness Measuring) ۲۴۲
۸-۴-۱۲-۲ روشهای ارزیابی گشتاور باقیمانده(The Testing Ways for Twist Liveliness) ۲۴۴
۸-۴-۱۲-۲-۱ تشکیل پیچخوردگی(Snarling) ۲۴۴
روش اول: ۲۴۴
روش دوم: ۲۴۵
۸-۴-۱۲-۲-۲ دوران آزاد(Free Spin) ۲۴۵
شکل۸-۱ دستگاه اندازهگیری گشتاور با صفحه مشبک ۲۴۶
۸-۴-۱۲-۲-۳ اندازهگیری گشتاور(Twist Measuring) ۲۴۷
۸-۵-۱ مقدمه(Introduction) ۲۵۳
۸-۵-۲ دستگاهها دینافیل (Dynafill) ۲۵۴
۸-۶-۲-۱ دستگاه یونیتنز (Unitens) ۲۵۷
۸-۶-۴-۳ اندازهگیری تواتر و استحکام گره نخهای اینترمینگل ۲۶۱
۸-۷ کنترلکیفیت همزمان نخهای تکسچرهشده بی-سی-اف(BCF) ۲۶۳
۲- دستگاه مشابه پودگذاری ۲۶۴
۳- دستگاه ارزیاب بوبین اتوماتیک ۲۶۴
۹-۲ نخهای هایبالک (High Bulk Yarns) ۲۶۶
شکل۹-۳ ماشین استراحت نخهای هایبالک ۲۷۱
۹-۳ اصول کشش و برش ۲۷۴
۹-۴ تبدیل تو به تاپس به روش برش ۲۷۴
شکل۹-۶ منطقه مخلوطکن ۲۸۰
شکل۹-۷ طومارساز ۲۸۱
۹-۴-۲ محاسبه طول حداکثر (Lmax) و حداقل (Lmin) در تبدیل برشی ۲۸۳
شکل۹-۱۰ ماشین تبدیل کششی زایدل ۲۹۲
۹-۵-۳ محاسبه طول حداکثر(LMax) و حداقل(LMin) در تبدیل کششی ۲۹۴
۹-۴ استفاده از گرهزن داخلی (Intermingling) ۲۹۸
۹-۴-۱ موارد کاربرد گرهزن داخلی ۳۰۰
۹-۴-۲ ساختمان جتهای گرهزنی داخلی ۳۰۳
۹-۴-۳ مکانیزم گرهزنی داخلی ۳۰۵
فصل دهم ۳۰۸
نخهای نواری ۳۰۸
۱۰-۳ مراحل تولید ۳۱۲
۱۰-۳-۱ اکستروژن ۳۱۲
۱۰-۳-۴-۲-۱ فیبریل کردن تصادفی ۳۱۸
۱۰-۳-۴-۲-۲ فیبریل کردن کنترل شده ۳۱۹
۱۰-۳-۵ پیچیدن ۳۱۹
۱۰-۴ جریانات تولید ۳۱۹
۱۰-۴-۵-۱-۲ ورقهورقه کردن ۳۲۱
۱۰-۴-۵-۲ مونوفیل (تکرشته) سطح صاف ۳۲۴
۱۰-۴-۵-۳ مجرای ورود هوا، کشش و ایجاد شیار ۳۲۴
۱۰-۴-۵-۳-۱ خارجکننده ۳۲۴
۱۰-۴-۵-۳-۲ چارچوب کشش ۳۲۵
۱۰-۵ انتخاب جریان ۳۲۵
۱۰-۶ ویژگیهای نخهای نواری پلیاولفین ۳۲۹
۱۰-۶-۱ استحکام کششی ۳۲۹
۱۰-۶-۲ مقاومت در برابر سائیدگی ۳۲۹
۱۰-۶-۳-۲ ضخامت ۳۳۰
۱۰-۶-۳-۳ رنگ ۳۳۱
۱۰-۶-۳-۴ پلیمر ۳۳۱
۱۰-۶-۳-۵ موقعیت جغرافیائی ۳۳۱
۱۰-۷ مصارف نخهای نواری ۳۳۱
۱۰-۷-۱ نوارهای بافتهشده ۳۳۱
۱۰-۷-۲ نخهای چندلا و طناب ۳۳۲
فصل یازدهم ۳۳۳
کاتالوگ ماشین تبدیل تو به تاپس ۳۳۳
۱۱-۱ ماشین تبدیل کششی مدل۸۷۳ ۳۳۴
۱۱-۱-۱تکنولوژی منحصربفرد دو مرحلهای به روش کشش ۳۳۵
هد سهگانه چرخشی ۳۳۶
۱۱-۱-۲ صفحات هیتر قدرتمند برای کار کردن در سرعت بالا ۳۳۷
۱۱-۱-۴ ماشینهای فشرده کننده، چین زن و استیمر: یک سهگانه مخصوص برای فرمگیری کامل تاپس ۳۴۰
۱۱-۱-۵ جزئیاتی که باعث تفاوت می شوند. ۳۴۳
۱۱-۲ پاساژ تمام تاب (۷۱۰) با اتولولر الکترونیکی (۷۱۱) ۳۴۶
۱۱-۲-۲ مخلوط کردن یکنواخت به واسطه استفاده از سیستم “کشش چند گانه” ۳۴۹
۱۱-۲-۴ پیکر بندی: قفسهها، بوبین یا بانکههای برداشت ۳۵۳
۱۱-۳-۱ تبدیل برشی: با کیفیت و سودمند برای برش الیاف با قوام زیاد(High tenacity) ۳۵۸
۱۱-۳-۳ هد فالر زنجیری اساس تبدیل برشی مدرن ۳۶۳
۱۱-۳-۴ چینزن و غلتک برداشت برای بهترین فرمدهی به تاپس ۳۶۵
قطعات اتصال بیسیم ماشین به PLC ۳۶۹
۱۱-۴ ابعاد مدل ۸۷۳ ۳۷۱
ب) منابع لاتین:۳۸۵
۱-۱ ریسندگی مکانیکی از الیاف استیپل
یکی از اولین روشهای تهیه منسوج بشر بر اساس ریسندگی مکانیکی از الیاف منقطع (استیپل) میباشد. این روش قدیمیترین و تا اواسط قرن بیستم میلادی تنها روش تولید نخ به حساب میآمده است. سالهای سال تلاش بشر برای بالا بردن کیفیت منسوجات و کم کردن هزینه تولید آنها، صرف طراحی ماشین آلات با راندمان بیشتر جهت استفاده در این سیستم می گشت.
این سیستم به دلایل متعددی که در ذیل خواهد آمد، توانایی تأمین تمامی خواستههای بشر قرن بیست و یکم را ندارد، چرا که با تغییر الگوهای مصرف، بشر رو به مواد ارزان قیمت در تمامی صنایع آورده است و صنعت نساجی نیز از این نظر مستثنی نمی باشد. دلایل عدم قابلیت پیشرفت ریسندگی مکانیکی از الیاف منقطع ( استیپل ) را میتوان از چند دیدگاه مختلف بررسی نمود که عبارتند از:
۱-۱-۱ بحث اقتصادی
همواره مهمترین دیدگاه بررسی کارآمد بودن و یا عدم کارآمدی یک سیستم بررسی از دیدگاه اقتصادی آن سیستم میباشد.
مجموعه مشکلات اقتصادی ریسندگی مکانیکی از الیاف منقطع ( استیپل ) را میتوان به چهار مجموعه به شرح ذیل تقسیم نمود:
۱-۱-۱-۱ ماشین آلات خط تولید
ماشینآلات مورد نیاز در ریسندگی مکانیکی الیاف منقطع تشکیل طولانیترین خط تولید در تمام قسمتهای صنعت نساجی را میدهند. برای مثال ما به بررسی خط تولید نخ پنبهای به ظرفیت سه تُن در روز توسط ماشین رینگ ساخت کارخانه ریتر میپردازیم:
۱-۱-۱-۱-۱ حلاجی
این قسمت اولین مرحله در کارخانجات پنبهریسی میباشدکه در تمام روشهای سیستم ریسندگی مکانیکی الیاف کوتاه وجود داشته و حتی در شیوه های مدرن این سیستم، نظیر پلای فیل، پارافیل و جت هوا نیز غیرقابل حذف به نظر میرسد. این قسمت نیاز به هزینه زیادی دارد. یک سیستم حلاجی پنبه با توانایی پشتیبانی از خط تولید سه تن در روز، ساخت کمپانی ریتر قیمتی برابر دو و نیم میلیون دلار دارد. که این خود به تنهایی نشاندهنده هزینه بالای استفاده از این ماشین در سیستم ریسندگی مکانیکی الیاف کوتاه میباشد که اجتنابناپذیر است.
(( برای دانلود کلیک کنید ))
:: برچسبها:
دانلود مقایسه ریسندگی مکانیکی از الیاف منقطع استیپل با ریسندگی شیمیایی الیاف یکسره فیلامنت ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0