مقاله نقوش برجسته دوران آشوری بین النهرین
پیکرتراشی آشوری
هنرمندان سنگتراش آشوری مهارت و خلاقیت خود را در آفرینش نقش برجسته های بی شماری جهت دادند و ما به ندرت به آثار سه بعدی کامل که بتوان آنرا مجسمه نامید. برمی خوریم. دلیل این امر زمینه وسیعی است که سطوح طولانی و بی انتهای دیواره های کاف ها برای خلق مناظر گوناگون فراهم آورده بود. نقوش کاف های نیمرود ( تصاویر ۱۶-۳ و ۱۷-۳) و نینوا (تصاویر ۱۸-۳و۱۹-۳) چون کتابی مصور توصیف جنگل ها، شکارها و خلاصه هر آنچه را که معرف قدرت و شوکت پادشاه و پادشاهی است به استادانه ترین وجه به عهده گرفته اند.در نوع ترکیب بندی عناصر تصاویر در تصویر(۱۶-۳) دقت کنید و آنرا با نقاشی روی صندوق مکشوف در مقبره فرعون (تصویر ۲۳-۴) بخش تمدن مصر مقایسه کنید.گرچه جزئیات نقش برجسته ی آشور باینپال بسی استادانه تر از نقاشی مصری است لیکن از شباهت های بسیار میان این دو اثر می توان به رابطه دو تمدن و تأثیر و تأثراتی که از یکدیگر پذیرفته اند، به خوبی پی برد. حتی نوع ایستادن ها و نشست های خشک و رسمی در تصویر(۱۷-۳) ما را به یاد نقاشی های دیواری، در مقابر فراعنه مصر تصویر ۲۰-۴ و ۲۱-۴ بخش تمدن مصر می اندازد.
چیز دیگری که در نقش برجسته های آشوری، بیننده را به تحسین وا می دارد و دانش وسیع کالبد شناسی و دقت نظر هنرمندان در القای حرکات طبیعی ماهیچه هاست. در تصویر (۱۸-۳) ماده شیری دیده می شود که در اثر اصابت پیکان های کشنده و مجروح شده و آخرین لحظات زندگی را سپری می کند.
(( برای دانلود کلیک کنید ))
:: برچسبها:
دانلود مقاله نقوش برجسته دوران آشوری بین النهرین ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0